Αὐτὸν Νῖνον τὸν Νεβρώθ οἱ Ἀσσύριοι

Οι συγγραφείς που κατά κύριο λόγο δίνουν στοιχεία σε κείμενα τους για τον Νεβρώδ είναι κατά κύριο λόγο είναι ο Ηρόδοτος, Απολλόδωρος, ο Κτησίας, ο Στράβων στα Γεωγραφικά του αλλά και  ο Διόδωρος ο Σικελιώτης με την «Ιστορική Βιβλιοθήκη» του. Ο Διόδωρος για το έργο του αντλεί στοιχεία και ενοποιεί στην ουσία διάφορες ιστορικές πηγές μεταξύ των οποίων και ιστορικούς όπως ο ΜανέθωνΕκαταίος ΑβδηρίτηςΗρόδοτοςΑγαθαρχίδηςΘουκυδίδηςΚτησίαςΚλείταρχοςΈφοροςΤίμαιος κ.ά. Το έργο του το δεύτερο βιβλίο του – για τον Νεβρώδ και τη Βαβυλώνα-  μπορείτε να το βρείτε στο εδώ 

Το έργο του Ησιόδου εδώ 
Η βιβλιοθήκη του Απολλόδωρου εδώσε δύο τόμους εδώ και εδώ

Οι βυζαντινοί χρονικογράφοι έπονται και δίνουν τις δικές τους εκδοχές όπως θα δούμε παρακάτω…

Apollodorus Gramm., Fragmenta
Fragment 68, line 2

 Chron. Paschale:
Αὐτὸν Νῖνον τὸν Νεβρώθ οἱ Ἀσσύριοι προσηγόρευσαν·

«Οὗτος διδάσκει Ἀσσυρίους σέβειν τὸ πῦρ.

Ο Νεβρώδ  είναι αυτός που ονομάζετε/προσφωνείτε/αποκαλείτε από τους Ασσύριους Νίνος. Είναι αυτός που διδάσκει τους Ασσύριους να σέβονται /τιμούν /λατρεύουν το πυρ δηλ.  την φωτιά, αλλά η ερμηνεία του πυρός θα μπορούσε να είναι για τον ήλιο, το φως της δάδας, τη φωτιά του κεραυνού, τη φωτιά της θυσίας, τον κεραυνό, την γενναιότητα, την σφοδρότητα.

.

Claudius Ptolemaeus Math., Geographia (lib. 4-8)
Book 8, chapter 21, section 3, line 2

Τῶν οὖν ἐν τῇ <Ἀσσυρίᾳ>
διασήμων πόλεων ἡ μὲν <Νῖνος> ἡ καὶ <Νινευῒ>

 Georgius Monachus Chronogr., Chronicon breve (lib. 1-6) (redactio recentior)
Volume 110, page 56, line 2

Βʹ. Περ το Νεβρώδ.

 Μετὰ δὲ ταῦτα γέγονέ τις γίγας, τοὔνομα

Νεβρὼδ, υἱὸς Χοῦς τοῦ Αἰθίοπος, ἐκ φυλῆς Χάμ·

ὃς κτίσας τὴν Βαβυλῶνα πόλιν καὶ πρῶτος κατα-

δείξας κυνηγίαν καὶ μαγείαν, Περσῶν ἐπρώτευσε,

διδάξας αὐτοὺς ἀστρονομίαν καὶ ἀστρολογίαν, τῇ

οὐρανίῳ κινήσει τὰ περὶ τοὺς τικτομένους πάντα

δῆθεν σημαίνοντα. …

 Περὶ Νίνου βασιλέως.
Ὁ δὲ Νῖνος ἐπικρατὴς γενόμενος τῆς Συρίας
καὶ κτίσας πόλιν μεγίστην σφόδρα, πορείας ἡμε-
ρῶν γʹ, ἣν καὶ ἐκάλεσεν εἰς ὄνομα αὐτοῦ Νινευὴ,

καὶ πρῶτος ἐν αὐτῇ βασιλεύει

Ο παραπάνω χρονικογράφος ο Γεώργιος ο Μοναχός κάπου τον 9ο αιώνα διαχωρίζει τον Νεβρώδ από τον Νίνον και δηλώνει στο χρονικό του ότι ο Νεβρώδ έχει χτίσει την Βαβυλώνα και είναι ο πρώτος που δίδαξε το κυνήγι και την μαγεία – όπου μαγεία την παιδεία και την θεολατρεία των Περσών, την φαρμακεία κλπ , καθώς και την αστρονομία και την αστρολογία. Ο δε  Νίνος είναι αυτός που έχει κτίσει την Νινευή /Νινος ή Νινόη  Όμως από τα έργα τους φαίνεται ότι είναι περισσότερο επηρεασμένοι από τα κείμενα της Βίβλου και διατελούν εν διατεταγμένη υπηρεσία δίδοντας τροφή για τους πολλούς και στην ουσία ξαναγράφουν την ιστορία.

Όμως ας δούμε τι δηλώνει στην ουσία το όνομα Νίνος ενώ η πόλη που χτίζει ο Νίνος ονομάζεται Νίνος και Νινόη και αργότερα για τους βυζαντινούς χρονικογράφους θα γίνει Νινευή.

SUDA LEXICON

Nineu: pÒlij. kaˆ Nineu…thj, Ð ¢pÕ tÁj aÙtÁj pÒlewj.

NinÒh: ¹ ™n Kar…v ‘Afrodisi¦j o„kisqe‹sa ØpÕ Pelasgîn Lelšgwn· diÕ kaˆ

™kl»qh Lelšgwn pÒlij, met¦ d Meg£lh pÒlij. eta ¢pÕ N…nou NinÒh. ™qnikÕn

aÙtÁj Nino»thj.

N‹noj: pÒlij ‘Assur…wn aÛth, ¿n œktise N‹noj, ¢n¾r Semir£midoj, ™n tÍ

‘Atour…v. ™qnikÕn N…nioj. crÁsij toÚtou par¦ `HrodÒtJ ™n tù, kat¦ t¦j Nin…wn kaleomšnaj pÚlaj.

Όμως τι δηλώνει το όνομα Νίνος και γιατί δίνεται στον Νεβρώδ.

Pseudo-Zonaras Lexicogr., Lexicon
Alphabetic letter nu, page 1401, line 7


NimmÒj¹ k£qarsij.

N‹noj· NinnÚajkÚria.

Nisa‹oj †ppoj. Ó ™sti xanqÒj· ¹ g¦r N…sa

     p£ntaj toÝj †ppouj xanqoÝj œcei.

Niti£thj. kÚrion. ¹ toà Niti£tou mon».

NifetÒj. ciën [kat¦ leptÕn feromšnh.]

N…n¢ntˆ toà aÙtÒn.

Hesychius Lexicon

nik´· krate‹. [likm´]

Nik£nwr· ¼rwj, Ön kaˆ timîs… tinej

nikatÁrej· oƒ ¢kmaiÒtatoi ™n ta‹j t£xesin

[*n…kea· filoneik…aœcqra Av]

nikle‹n· likm©n. [krate‹n]

[*n…kessen· Ûbrisen AS]

n…katron· nikht»rion

nikÁsqai· ¢polšsqai

nikht»rion· œpaqlon (n) 

n…klon· tÕ l…knon

[n…kor· diafqor£]

Nikostr£teioj· edoj ¢mpšlou

nikÚrtaj· doulškdouloj (Hippon. fr. 49,5 Bgk.)

n…mmata· loutr£, plÚmata

n…n· aÙtÒn r. n. aÙt»naÙtÒ

ninhtÒj· ¢nÒhtoj. oƒ d nen…hloj kaˆ niniast»j

nhn…atoj· nÒmoj paidarièdhj. kaˆ FrÚgion mšloj (Hippon.  fr. 129 Bgk.)

n…nnon· tÕn katab£llhn †ppon – θυσιάζωρίχνωκαταγήςμεοπλοσκοτώνωκλπ

n…rnoj· fqe…r. ‘Acaio…. À n…rmoj

nirÒn· mšga

Το Νίνος ή Νήνος σημαίνει τον νεανία, τη νεάνιδα. Όμως ίνις είναι ο γιος αλλά και η κόρη.

Ανάλογα μπορείτε να δείτε και τις ερμηνείες για την Ινώ – ίνις

Hesychius Lexicogr., Lexicon (Α – Ο)

*<ἶνες>· νεῦρα (λ 219) ASgn          

<ἰνεύει>· τείνει

<ἰνηθεῖσα>· καθαρθεῖσα, κενωθεῖσα (Hippocr.)

 [<ἱνία>· λῶρα]

<ἰν ἱμίνᾳ>· ἐν ἡμίσει

<ἰνίον>· τὸ ὄπισθεν τοῦ τραχήλου νεῦρον (Ε 73) r. καὶ ἡ συνα-

 γωγὴ τῶν χειρῶν πρὸς ἀλλήλας. ἢ μέτρον. ἢ υἱόν

†<ἰνιπίσας>· κρούματα ποιά

*<ἶνις>· υἱὸς νέος, παῖς, βρέφος, ἀπόγονος νήπιος (Eur. Troad.  571) ASvg

 b) <ἱνούλεους>· νεβρός. ἑνικῶς

*<Ἰνοῦς παῖδας>· <Ἰνὼ Κάδμου θυγάτηρ> AS

συνεχίζετε

Αφήστε ένα Σχόλιο

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *